You Buy One — We Give One

Rädda barnen
Woman with ORS kit

Varför gör vi det?

Det snabbaste svaret på varför vi gör det här, är väl egentligen: Varför inte? Det borde vara en självklarhet för alla att göra vad de kan för att bidra till en bättre värld. Vår ambition är att göra skillnad på riktigt. Vi anser dessutom att varumärken idag kan påverka människor mycket mer än vad vi tror. Den styrkan tycker vi det är varje företags plikt att ta vara på och göra något bra utav.

Det är vår skyldighet att bidra till en hållbar utveckling och inte lägga allt ansvar på konsumenter och återförsäljare. För sanningen är den att det inte längre finns någon motsättning mellan att vara ett vinstdrivande företag och ändå göra mycket nytta för andra. Vi är övertygade om att alla företag i framtiden kommer att vara tvungna att ta ett betydligt mycket större ansvar än idag. För det är först då vi kan se de stora nödvändiga förändringarna i världen. Både när det handlar om miljön och om att arbeta för människor i akut behov av hjälp.

Hur gör vi det?

Vi vill göra skillnad. Men vi är också väl medvetna om att vi inte kan vara experter på allt. Vi kan producera en god dryck som återställer din vätskebalans, men vi kan inte fatta beslut om vem som är i störst behov av vätskeersättning. Vi kan heller inte effektivt distribuera enheterna där de behövs som bäst. Tack och lov finns det de som är experter på just det här.

Vi undersöker ständigt vilka företag och organisationer som har mest kunskap och erfarenhet av vätskeersättning för att kunna samarbeta med de bästa. I full transparens kommer vi att donera vad som krävs för att producera och distribuera vätskeersättning där det verkligen kan göra skillnad, och säkerställa att våra donationer alltid är i paritet med vår försäljning.

One of ten
Human illustration Human illustration Human illustration Human illustration Human illustration Human illustration Human illustration Human illustration Human illustration Human illustration

Endast ett av tio barn som blir sjuka av diareérelaterade sjukdomar har tillgång till vätskeersättning.

Ett barn i minuten dör i diarrérelaterade sjukdomar. Det är betydligt fler än de som dör av AIDS och Malaria sammanlagt, och den tredje största dödsorsaken hos barn under fem år. Men det finns ett enkelt sätt att förhindra det – vätskeersättning. Vätskeersättning är en relativt enkel och billig produkt. Problemet är att tillgången där den behövs som mest, är i det närmaste obefintlig. Det här vill Norr ändra på. Genom samarbete med relevanta organisationer och kommunikation kring vätskeersättning är vårt mål att minska antalet dödsfall. Läs mer under ‘Hur gör vi det?’

ORS kit

‘Det här handlar inte om välgörenhet, utan om hur vi kan göra skillnad på riktigt — tillsammans.’

Bottle illustration Arrow Human illustration =
300000

ORS paket donerade

Våra partners

En av de största humanitära katastroferna idag finns i Yemen, med en omfattande koleraepidemi som gör att behovet av vätskeersättning är skriande. Vi har därför beslutat att under hela 2019 fokusera vårt arbete kring vätskeersättning till Yemen och har för detta ändamål ingått partnerskap med Rädda barnen. 

Rädda Barnen har kämpat för barnen i hundra år och är den äldsta och största barnrättsorganisationen i Sverige. De arbetar i 120 länder och gör vad som krävs för att barn ska överleva, utvecklas och växa upp i trygghet. Bland annat finns de på plats i krigsdrabbade Jemen där de behandlar svårt undernärda barn, delar ut mat och vatten och bygger upp tillfälliga skolor.  

Rädda Barnen och Norr har ingått ett partnerskap där Rädda Barnen får en garanterad donation från Norr fram till årsskiftet 2019/2020.  Läs mer (här) om hur Rädda Barnen arbetar i katastrofer.

Tidigare och andra partners

UNICEF är världens ledande barnrättsorganisation och arbetar för barns rätt till trygghet, överlevnad, utveckling och inflytande. UNICEF arbetar med barns grundläggande behov som rent vatten, näring, vaccin, utbildning och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. De har samtidigt ständig katastrofberedskap och är snabbt på plats i alla krisområden. UNICEF var Norrs huvudpartner under 2018.

Cola Life är en av Norr´s första samarbetspartners. Organisationen startade utifrån insikten om att Coca cola verkade nå ut överallt i världen – även i de underutvecklade länder dit livsnödvändiga mediciner hade svårt att nå.

Genom att dra nytta av Coca Colas starka varumärke och distributionskanaler, skapade man en innovativ modell för att förmedla livsnödvändig vätskeersättning till behövande. Cola Life började sin verksamhet i Zambia 2008 och deras arbete har bidragit till att tillgängligheten av vätskeersättning har ökat markant i hela landet. Cola Life arbetar nu med att sprida sin modell och sina erfarenheter till andra afrikanska länder. Läs gärna mer om deras arbete på colalife.org.

Rädda barnen

Följ oss på Instagram @norrcompany

Denna webbplats använder sig av kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor under villkor.